01 oktober, 2006

Helemaal naar Zwolle

Toch maar naar Zwolle gegaan, vandaag. Congres van GroenLinks. Helemaal achterin de zaal gezien dat GroenLinks nog steeds de moeite waard is. Geen applausmachine, maar stevig debat over de sociale zekerheid. Ik kan me wel vinden in het verhaal over insiders en outsiders, over een samenleving die niet accepteert dat mensen aan de kant staan. Tegelijk kan ik me voorstellen dat het onzeker maakt, dat de ww-uitkering kan ophouden terwijl je nog geen baan hebt. Ook als die uitkering bij GroenLinks hoger is dan bij Balkenende. Het verhaal van GroenLinks over sociale zekerheid is niet makkelijk, omdat het radikaal breekt met het stelsel zoals we dat nu kennen. Kortom, we hebben wat uit te leggen aan onze kiezers. Dat komt ervan als je vooruit kijkt, in plaats van terug. Ik heb zin in de campagne: voor een groen, sociaal en tolerant Nederland.

Helpt het dus toch om naar dat congres toe te gaan!