05 oktober, 2006

Achter computer 12

Op werkbezoek bij Cybersoek in de Indische Buurt. Ik ben achter computer 12 terecht gekomen. Links van mij zit een mevrouw met wie ik nog kennis moet maken, rechts een duo-raadslid van de SP. Met z'n allen zitten we in een rechthoek, achter in totaal zo'n 12 pc's. Erika, vrijwilliger van Cybersoek, heeft mij zojuist de basisbeginselen van muis en toetsenbord bijgebracht. Zo gaat dat dus op je eerste dag bij Cybersoek. Eerst klikken, dan dubbelklikken en vervolgens slepen. Ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik het allemaal geleerd heb. Wel dat dubbelklikken in het begin een bron van frustratie was.

Daarmee is dit een dag vol digitale contrasten, want eerder op de middag was ik op bezoek bij het Kennisnetwerk Amsterdam, dat gewijd was aan de nieuwe media (hoezo nieuw, trouwens?). Daar presenteerde iemand www.pznnet.nl, Het Persoonlijk Zorgnetwerk. Het PZN brengt mensen met een PersoonsGebonden Budget (PGB) en aanbieders van zorg bij elkaar, van freelancers tot Thuiszorg Amsterdam. Zo beheer je je PGB helemaal via internet, je zoekt je eigen zorgaanbieders, houdt je administratie bij en de agenda wanneer al die zorgverleners op bezoek komen.

Het begint met klik en dubbelklik en eindigt met digitaal beheer van je PGB. En dat is natuurlijk helemaal niet het einde, maar ook weer een begin.