03 februari, 2009

Handtekeningen voor Buitenschoolse opvang

Zaterdag mocht ik 567 handtekeningen in ontvangst nemen van bezorgde oouders over het tekort aan buitenschoolse opvang op IJburg. Mocht, want eigenlijk ga ik er niet over, maar collega Elatik, maar die was elders op IJburg aan het werk.

Ik kan me wel wat voorstellen bij de ongerustheid van de IJburgse ouders. Mijn middelste dochter mazzelde door de buitenschoolse opvang, ze kon er zomaar terecht na het kinderdagverblijf en dat wisten we weken van te voren. De plek van de jongste was pas zeker op de dag dat ze naar school ging. En bij de oudste hebben we (of ouders, buren of vrienden) toch nog twee weken aan school gestaan voordat haar plek beschikbaar kwam.

Als je nou maar weet dat je over drie maanden verzekerd bent van een plek, dan kun je heel wat regelen als werkende ouder. Maar als je werkelijk niet weet wanneer dat aanbod er zal zijn, dan wordt het wel heel moeilijk. Ik was blij dat ik de ouders kon vertellen dat we als stadsdeel ons best doen om scholen ertoe te bewegen dat ze hun ruimtes ter beschikking stellen – wat overigens niet meer dan logisch is, want zij zijn de eerst verantwoordelijke voor de naschoolse opvang. Blij ook dat we als stadsdeel in januari nog net wat geld bij elkaar hadden weten te sprokkeneln om eens te bkijken wat voor maatregelen we nog meer konden nemen. In kaart brengen wie er nu preceies op welke wachtlijst staan, lijkt me een goed plan.