01 juni, 2010

Stemwijzer

Vandaag heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en de Stemwijzer ingevuld. Altijd eng. Kom ik wel uit bij GroenLinks? Het zou tenslotte kunnen gebeuren dat de partijstrategen juist die stellingen hebben gekozen waar ik nou net van vond dat ze tot de minder goede ideeën van de partij behoren. Of dat ik eenvoudigweg niet zo GroenLinks ben als ik dacht.
Het viel mee. GroenLinks stond op 1, op de voet gevolgd door D66 en de Partij voor de Dieren. Daar weer achteraan kwam de PvdA. Ik was het op 6 punten oneens met GroenLinks en had (slechts?) 7 punten van overeenstemming met de PVV. Het kon slechter. Graag noem ik hier even de punten waarover ik het niet zo eens ben met GroenLinks, dan kunt u daar tenminste van op aan.

Winkelsluitingstijden
Van mij mogen winkels open wanneer ze willen. Wel ben ik bang dat de kleine winkelier het daardoor extra moeilijk gaat krijgen. Daarom vind ik dat we dat – bijvoorbeeld in Amsterdam, dat zichzelf op nogal dubieuze overgingen in zijn geheel heeft uitgeroepen tot toeristisch gebied – wel goed in de gaten moeten houden. Liefst zie ik dat iedere winkel weer net als vroeger een bepaald uren in de week open mag. Dat trekt de concurrentiekracht van de supermarkten weer een beetje recht. GroenLinks vindt dat gemeenten het zelf moeten kunnen uitmaken, of de winkels binnen hun grenzen open zijn. Daar valt eerlijk gezegd ook wel wat voor te zeggen.

Ontslagrecht
Ik vond dat het ontslagrecht wel wat mag worden versoepeld. GroenLinks vind zijn eigen plannen geen versoepeling. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. GroenLinks stelt voor de bescherming van mensen met een tijdelijk contract te versterken, maar de bescherming van de werknemer met een vast contract te versoepelen. Tsja. Ik ben het met mijn partij eens – geen wegwerpwerknemers! – maar vind de vermindering van de bescherming van mensen met een vast contract een versoepeling. Een noodzakelijke versoepeling, vooral om het Midden en Klein Bedrijf de werkgelegenheidsmotor te laten blijven die het is.

Orgaandonor
GroenLinks vindt dat iedereen orgaandonor moet zijn, tenzij hij of zij zegt het niet te willen. Ik heb daar al jaren moeite mee. Ik vond en vind dat de overheid daar niet over gaat. Voer campagnes, vraag het mensen in ziekenhuizen op hun sterfbed, allemaal prima, maar je gaat het niet voor mensen bepalen.

Marktwerking in de zorg
Ben ik voor. Het gaat nu goed moet het Slotervaartziekenhuis, na jarenlang kwakkelen. Dat heeft vast iets te maken met het feit dat daar een ondernemer de scepter zwaait. Schandalig vond ik het, toen die ondernemer zichzelf een winstuitkering van 50.000 euro wilde geven en iedereen riep dat dat niet mocht omdat er dan geld uit de zorg zou weglekken. Al die aasgierende adviseurs die met hun salarissen die het veelvoud waren van die 50.000 euro dat ziekenhuis op de rand van afgrond brachten, die lieten zeker geen geld weglekken uit de zorg? En dat gebeurde allemaal voor er ook maar sprake was van marktwerking!
Dat wil natuurlijk allemaal niet zeggen dat ik de voorstellen van CDA, VVD en al die anderen die ook voor marktwerking zijn steun. Zorg blijft een tak van sport waar je voorzichtig mee moet zijn.

Koningin
Tsja. Ik ben al jaren Republikein. Gewoon tegen de monarchie. Afschaffen. Dus als de stelling luidt dat het koningshuis louter ceremonieel moet zijn, dan ben ik het daar niet mee eens. GroenLinks vind dat, zo lang wel een monarchie hebben, die ceremonieel moet zijn.

Referendum
Het is natuurlijk vreselijk dat GroenLinks niet meer voor het referendum is. Ga ik ook eens een keer niet naar het congres, krijg je dat! Ik ben dus voor het correctief referendum en vind dat de Amsterdamse methode landelijk navolging moet vinden. Als voldoende mensen dat willen, moet er een correctief referendum komen. Als dan de helft plus één van het aantal mensen dat bij de laatste verkiezingen is opgekomen tegen is, gaat het genomen besluit niet door.