01 november, 2007

Is she really going out with him?

Eind jaren ’70, begin jaren ’80 was er Veronica’s Countdown op tv. Mijn toenmalige venster op de popmuziek. Voor het eerst hoorde ik The Specials met “Gangsters”. Nog steeds een van mijn favorieten en de reden dat ik viel voor Ska. Ik bleef kijken. Begin jaren ’80 zond Countdown concerten uit. Ook een concert van Joe Jackson. Ik was diep onder de indruk van een a capella versie van “Is she really going out with him?”. Het was de opvallende ballad op zijn eerste LP “Look Sharp!”. Maar dan opeens a capela, en live!

De afgelopen weken heb ik mijn cd collectie in een vlaag van jeugdsentiment aangevuld met een paar Joe Jackson cd’s. Gek genoeg laat ik de eerste drie cd’s lekker in de bakken van concerto staan, al had ik ze allemaal op LP. De keus viel op het werk uit het begin en midden van jaren ’80. “Jumpin Jive”, “Body & Soul”, en “Big World” staan nu naast “Night and Day” en de dubbele live cd uit 1988.

Na het huisgezin de afgelopen dagen dus lastig gevallen te hebben met mijn “nieuwe” Joe Jackson cd’s, zette ik vanavond die dubbele live cd op. En toen realiseerde ik me weer wat ik zo bijzonder van Joe Jackson vind. Op die dubbele live staan namelijk drie verschillende versies van “Is she really going out with him?”. Een lekkere agressieve new wave versie, die prachtige a capella versie en een ingetogen acoustische versie. De tekst blijft hetzelfde, maar de uitvoering is anders, volkomen anders.

Die a capella versie blijft mijn favoriet, maar meer nog vind ik het bijzonder hoe je van de zelfde basis drie zo verschillende uitvoeringen kunt maken. En welbeschouwd geldt dat voor die hele dubbele live cd. Want of Joe Jackson nu wave speelt, swing, latin of fusion, je hoort altijd Joe Jackson. Hij houdt zijn essentie, maar laat horen dat die op heel verschillende en zelfs tegengestelde manieren vorm kan worden gegeven. Passend bij de tijd waarin hij muziek maakt en passend bij zijn eigen artistieke ontwikkeling.

Knap. Zal ik dan toch maar wat van die latere cd’s gaan kopen, vraag ik me nu af. Maar dat verstoort misschien de magie. Ik laat het maar zo.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Zo, ................. weer begonnen het klinkt lekker

11:58 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hoi Jan,

Weet jij toevallig ook of er beelden zijn van de originele live gezogen versie (Utrecht 1983) van "is she really going out with him". Instrumentaal is die genoeg te vinden, maar vreemd genoeg niet de acapella versie.
Groeten
René
rn.boudri@quicknet.nl

3:50 p.m.  
Blogger Jan Hoek said...

Ik zou het niet weten. Maar als ze bij Veronica hun geschiedenis een beetje in ere houden, zouden ze daar wel een idee moeten hebben...

2:35 p.m.  

Een reactie posten

<< Home