02 juni, 2010

Kraakverbod

Het kraakverbod is aangenomen in de Eerste Kamer. Het duurt nog wel een paar maanden voor de wetswijziging van kracht wordt, als ik het goed begrijp, maar toch. Zonde. Kraken was redelijk geregeld en een behoorlijk effectieve straf op asociale leegstand. Nu vallen we terug op een lullige boete.

Zou je als weldenkende gemeente kunnen besluiten om niet mee te werken aan de handhaving van het kraakverbod? Lijkt me niet. Dat zou toch een vorm van bestuurlijke ongehoorzaamheid zijn en daar moet je natuurlijk buitengewoon terughoudend in zijn. Maar welke prioriteit moet je dan geven aan de handhaving van het verbod? Dat is nog niet makkelijk voor een weldenkende gemeente.

Gelukkig liet Mark Rutte, lijsttrekker van de VVD, afgelopen maandag zijn licht schijnen over de veiligheid in Amsterdam. Erg veilig vond hij het niet, maar dat was ook omdat hij dan mooi Cohen de schuld kon geven van de onveiligheid. Maar goed, in het Parool lezen we: ''Ik ken hier een sigarenboer die alleen zijn werk nog kan doen achter kogelvrij glas. Ik ken ook mensen die weggepest worden uit hun buurt. En het aantal woningovervallen is hier met 15 procent toegenomen.''

Handhaven van het kraakverbod staat niet in het lijstje van Rutte. Lijkt me een duidelijke vingerwijzing...