17 september, 2010

Mokum Mariteam

Vandaag was ik bij de presentatie van het eerste schip van Mokum Mariteam. Electrisch vervoer over de Amsterdamse grachten. Geen links gehobby, maar degelijke mannen en (weinig) vrouwen van logistiek Nederland. Dat komt dus wel goed. Bij Nemo lag een stevig schip met een robuuste kraan erop. Mooi kun je het niet noemen, maar daar gaat het de transportsector geloof ik niet om. In oktober, zegt de agenda op hun website, gaan ze de binnenstad bevoorraden.

Uri Coronel was ook te zien op een filmpje. De voorzitter van VNO-NCW Regio Amsterdam was er vooral trots op dat het bedrijven waren die investeerden in dit nieuwe initiatief. Hij vond het eigenlijk maar vreemd dat de overheid hierin niet het voortouw had genomen. Da’s een uitnodiging, dacht ik op de fiets naar de Stopera. Aan de overheid om alternatieven voor vieze vrachtwagens aan te moedigen en desnoods af te dwingen. Zo krijgt de overheid ze niet vaak en ik hoop dat Eric Wiebes de uitnodiging met beide handen aangrijpt. Want voorlopig zal de overheid echt nog een sturende rol moeten spelen.

Maar tegelijk denk ik dat Coronel het bij het verkeerde eind heeft. Groen is de toekomst. Bedrijven die er nu niet bij zijn, sukkelen straks achteraan. Dat kunnen ze van Mokum Mariteam in ieder geval niet zeggen!