19 december, 2007

EKO-kip

Gisteren stond er kip op het menu. Een EKO-kip. Of eigenlijk een halve EKO-kip, want de kip die bij poelier Mellah in de Linaeusstraat op ons lag te wachten, was zo groot dat we hem in tweeën lieten hakken. Die halve kip was voor ons gezin – minus recent tot het vegetarisme bekeerde dochter C. – meer dan genoeg. De andere helft ligt in de diepvries te wachten. Scheelt in de kosten, want goedkoop zijn ze niet, die EKO-kippen.

Een EKO-kip deugt, lijkt me. Hoe diervriendelijk het beest geleefd heeft, moet ik nog uitzoeken, maar ik heb er eigenlijk wel hoge verwachtingen van. De eerste zoektocht op internet stemt in ieder geval hoopvol. De kip heeft in ieder geval (redelijk) keurig biologisch voer gehad en dat is met het oog op natuur en milieu meer dan de moeite waard. Maar ook culinair was het (andermaal) een hoogtepunt. Bij gebrek aan een alternatief laadde ik enige tijd geleden bij de lokale appie nog een gewoon kippetje in mijn winkelwagentje, maar het smaakverschil is toch wel dermate groot, dat we voortaan bij gebrek aan beter met z’n allen het dieet van dochter C. zullen delen. Of in de diepvries kijken of omfietsen naar poelier Mellah.

Conclusie: die EKO-kip is diervriendelijk, beter voor natuur en milieu en stukken lekkerder dan een kip uit de bio-industrie. Dus wat kan het me eigenlijk schelen dat de EKO-kip niet gezonder zou zijn? Ik zit al lang goed!

1 Comments:

Blogger mxl said...

Dus het gaat om jezelf (en je gezin, behalve dan dochter C) in plaats van om de kip? Je zou 'gezondheid' van het dier als indicator kunnen zien van welbevinden van dat dier, maar a) hoe meet je zoiets, b) hoe vergelijk je zoiets, en c) ze zitten nog steeds gevangen.
Je zal vast wel in Vrij Nederland ergens in januari 2008 een enigszins subjectiverend stuk hebben gelezen over de varkensindustrie, waar veel aan ontleend lijkt te zijn aan het rationalisme van het derde rijk, als procesmatige organisatie.

Als je per ongeluk het verschil in kwaliteit hebt ontdekt dan heb je het nog steeds over je eigen hachje. Climb the ladder a little further if you like, than you will meet (not meat) your daughter C in her real appearance.

(NB redirected from Zeeburg.nu)

3:44 p.m.  

Een reactie posten

<< Home