25 december, 2007

Magenta

De kerstdagen zijn een mooie gelegenheid om de stapel ongelezen tijdschriften door te werken. Die stapel is hoog en bevat naast Groene Amsterdammers, Milieudefensie magazine en nog wat linksige blaadjes, ook een aantal afleveringen van Marketing Tribune. Niet mijn abonnement, maar hij valt in de brievenbus en ik wil hem gelezen hebben. Leuk blad, altijd nieuwe inzichten waar een argeloze stadsdeelbestuurder niet zomaar zelf op komt.

Het novembernummer gaat over de reclameman van het jaar. Het is Job Cohen geworden, omdat de jury hem ziet als gezicht van de I Amsterdam campagne. Spannende keuze, want Job Cohen is natuurlijk helemaal geen reclameman. Ik ben inmiddels gewend geraakt aan I Amsterdam. Sterker nog, ik heb zelfs de illusie dat de campagne werkt en een goede opvolger is van Amsterdam heeft het.

Toch is dat niet het bericht dat me het meest bezig houdt. Deutsche Telekom blijkt voor zijn merk T-Mobile de kleur Magenta te claimen. Ze hebben de kleur zelfs laten registreren bij het Europees Merkenbureau. Ik vind het absurd. Een kleur is een kleur, en iedereen mag hem gebruiken. Ik heb er geen moeite mee wanneer fabrikanten hun ideeën proberen te beschermen tegen diefstal. In de bibliotheek van de rechtenfaculteit waar ik studeerde stonden ze naast elkaar in een vitrinekast, de originelen en de gejatten, het playmobilpoppetje en de namaakpoppetjes. Ik kon me levendig voorstellen dat de playmobilmakers het gevoel hadden dat hun idee was gestolen en dat ze er werk van maakten. Maar ik zou het treurig vinden wanneer de mensen van Compello opeens geen gebruik meer mogen maken van Magenta.

Treuriger is dat zo’n Europees Merkenbureau zich laat lenen voor het monopoliseren van een kleur. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? Kleuren zijn van ons allemaal!

2 Comments:

Blogger Mellouki Cadat-Lampe said...

En bij de stichting Magenta (www.magenta.nl) zijn wij met jouw standpunt zeer mee eens :-)

Mellouki
(Bestuursvoorzitter Magenta)

11:57 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Compello had gewoon eerst marktonderzoek moeten doen (zoals iedereen bij naamsverandering doet), nu staan ze zwak. Deutsche Telecom is groot en dat wint Compello nooit!

12:37 p.m.  

Een reactie posten

<< Home