11 juni, 2010

De Uitslag

In verstandige bewoordingen had ik de verkiezingsuitslag van commentaar willen voorzien. Als mensen me er op straat over aanspreken, meld ik dat ik gemengde gevoelens heb bij de uitslag. GroenLinks heeft gewonnen en dat is mooi. Maar de PVV is krankzinnig groot geworden. En dat is droevig. Dat Balkenende vertrekt is voor hem een drama, maar ik was er niet ongelukkig over. Maar hoe daar nou echt iets verstandigs over te zeggen? Dat hoeft ook niet. Dat heeft de nieuw gekozen GroenLinks-fractie uitstekend gedaan. Ik heb niet de behoefte om over te bieden.

‘s-Gravenhage, 11 juni 2010


De verkiezingen voor de Tweede Kamer hebben grote winnaars en verliezers opgeleverd en de politieke verhoudingen zijn er fors door veranderd. Juist nu, in deze economische crisis, is het van belang dat een nieuw kabinet is gebaseerd op stabiele verhoudingen tussen de coalitiepartners.
Voor mijn fractie is het van groot belang dat de formatie voortvarend ter hand wordt genomen. Ik adviseer u daartoe een informateur van VVD-huize aan te stellen, aangezien de VVD als grootste partij het voortouw in de formatie toekomt.
De voorkeur van de fractie van GroenLinks gaat uit naar een coalitie van VVD, PvdA, GroenLinks en D66. Deze paarsgroene coalitie bestaat uit drie partijen die zetelwinst hebben geboekt bij de verkiezingen, terwijl de PvdA slechts een licht verlies heeft geleden. Deze partijen moeten in staat worden geacht om in de moeilijke economische omstandigheden waarin ons land verkeert afspraken te maken over de noodzakelijke hervormingen die de overheidsfinanciën van ons land op orde brengen en de economie gezond en duurzaam maken. Aangezien deze partijen zowel linkse als rechtse kiezers vertegenwoordigen, zou een paarsgroene coalitie een breed draagvlak in de samenleving moeten kunnen creëren.
Dit gezegd hebbende kan de GroenLinks-fractie zich voorstellen dat de VVD allereerst de mogelijkheden verkent met de PVV, aangezien deze partij sterk is gegroeid.

Met gevoelens van de meeste hoogachting,

Femke Halsema