28 februari, 2013

Leuk & Spannend

Vanmiddag was ik bij mijn moeder in Driehuis. Op de balie van de serviceflat vond ik de IJmuider Courant, met daarin twee berichten die ook voor Amsterdammers de moeite van het weten waard zijn. 

Het ene bericht is dat de provincie Noord-Holland niet meer mee wil betalen aan de Fast Flying Ferry tussen IJmuiden en Amsterdam. Er gaan te weinig mensen mee, dus er moet straks te veel geld bij. Ik ga niet vaak met de Fast Flying Ferry,  maar als ik ga, vind ik het leuk. Je bent in de kortste keren in IJmuiden, de fiets gaat gemakkelijk mee op het dak en het is toch maar mooi een half uur durende speedboat-ervaring voor een prijs waarvoor je op de kermis krap 4 mimuten in de botsauto's kunt. Ik zou graag zien dat de Fast Flying Ferry bleef varen.

Het andere bericht is dat de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude volslagen onverwachts heeft besloten de realisatie van een fors bungalowpark naast fort Benoorden Spaarnwoude toch maar te steunen. Ook dat vind ik jammer. Fort Benoorden is spannend, ook als je er niet naar binnen gaat. Je komt er via een smal kronkelig weggetje, waar je alleen maar terecht komt als je de moeite hebt genomen om naar Spaarnwoude te fietsen. Al met al een behoorlijke inspanning, vanuit Amsterdam. Je kunt er ook met de auto komen, maar ook dat is geen sinecure en bovendien is het lastig parkeren. Ik zou graag zien dat het fort daar rustig bleef liggen, aan het eind van dat kronkelweggetje.

Natuurlijk. Ik schud zo de mooiste economische, maatschappelijke, ecologische, sociale en landschappelijke redenen uit mijn mouw om Fast Flying Ferry en Verstild Fort te behouden. Maar ik vind leuk en spannend ook prima argumenten. Als alles SMART wordt, is er niks meer aan!