Heel veel goede scholen maken excellent onderwijs
Waarom schiet dat verhaal over die
excellente scholen me nou in het verkeerde keelgat? Niet omdat het
verkeerd is excellentie te belonen. Het is goed als mensen de beste
willen zijn en het is goed zo nu en dan eens te laten zien wie dan de
beste is. Het nadeel is echter dat ons vervolgens gaan gedragen als
Oscar Wilde, die zei: “Ik ben een eenvoudig mens, het beste is goed
genoeg voor mij.”
Een goede school wordt niet alleen een
goede school omdat er excellente docenten werken. Of omdat de school
een heel mooi gebouw heeft. Grootte, of beter: niet te groot is ook
een belangrijke voorwaarde. Dus hoe lang blijft een school excellent
als we er allemaal ons kind naar toe sturen? En hoe teleurgesteld
zijn we wel niet als de school ons kind afwijst, en hoe ontevreden
met die net excellente school waar we ons kind “dan maar” naar
toe sturen?
De optelsom van wat we doen met onze
individuele keuzevrijheid kan ons ook ongelukkig maken. Dat lijkt me
te gebeuren als we ons blind staren op die ene excellente school. Is
een school goed? Dat moet de vraag zijn. En dan niet of de school
goed genoeg is, maar of de school goed is. Hebben ze goede
leerkrachten in dienst? Is het een prettig, inspirerend schoolgebouw?
Is het in de buurt, zodat je kind er zelfstandig heen kan, en
makkelijk met vriendjes en vriendinnetjes kan gaan spelen? Doen ze
leuke, spannende, leerzame dingen naast het “gewone” onderwijs?
Biedt de school voldoende toegevoegde waarde? Want een hoge
cito-score zegt op zich weinig.
Wat mij betreft kunnen we best zo nu en
dan eens zeggen wat we nou excellente scholen vinden, met alle
nuances die daarbij horen. Want excellent zijn ze dan natuurlijk niet
voor niets en daar kunnen andere scholen dan weer van leren. Maar de
wedstrijd zou moeten gaan om de vraag hoeveel scholen in een gemeente
of van een schoolbestuur goede scholen zijn. En let wel, net als
vroeger op school: een 6 is een voldoende, maar een 8 is pas goed!
3 Comments:
een pleidooi voor middelmaat, goed is goed genoeg, streef nooit naar een 10. Jan je raakt hier de kern van het egalitarisme dat zo kenmerkend is de GL politiek, steek nooit boven de middelmaat uit en trachte enkel de `minder` presterende leerlingen een plek te geven in plaats van iedere individuele leerling te laten excelleren
Beste Macs; Fleur,
Nou ja zeg. Dat staat er gewoon niet. Er staat dat ons doel zou moeten zijn dat alle scholen een 8 halen. Dan is er voor alle kinderen goed - niet voldoende, maar goed - onderwijs. Dat is niet het afhakken van koppen, maar water geven waar het het hardste nodig is. En omdat je je nooit alleen maar op achterstanden mag richten, staat er ook echt - lees anders de blog nog even - dat het prima is om excellente scholen te belonen of in het zonnetje te zetten.
Groet,
Jan Hoek
ik ben echt onder de indruk van uw site te bekijken, zijn informatief en nuttig, ga ik om het te houden in mijn bladwijzers en ik hoop dat u het zult houden ...
Een reactie posten
<< Home