12 september, 2011

Lekker zwemmen

Met grote tegenzin heb ik vanochtend twee zwemdiploma’s ingeleverd op school. Het hadden er ook drie kunnen zijn, maar de derde konden wij, mijn jongste dochter L. en ik, vanochtend in de gauwigheid niet vinden. Wat wil het geval?

Op de basisschool wordt in groep 5 schoolzwemmen aangeboden. Althans, voor kinderen die geen zwemdiploma hebben. Heb je wel een zwemdiploma, dan mag je niet meedoen. Soms lukt het om voor de achterblijvers een leuk alternatief te organiseren, maar vaak ook niet. We hebben gemord (en we zijn bij de directeur wezen vragen om toch echt een leuk alternatief te organiseren), maar we hebben ons er bij onze twee oudste dochter bij neergelegd. Schoolzwemmen kost tenslotte schaars gemeenschapsgeld, dus dat moet je niet uitgeven als het niet nodig is. En dat alternatief? Nou ja, zucht… Zo’n school kan ook niet alles.

Maar nu is er een nieuwe regel. Je moet bewijzen dat je kind niet mee mag doen aan het schoolzwemmen. Je moet een kopie van het zwemdiploma inleveren. Dochter L. is erg trots op het feit dat ze haar C-diploma heeft gehaald voor haar zevende (en terecht!), dus we kunnen moeilijk net doen of ze het nog niet heeft gehaald.

Schoolzwemmen is er omdat we het in Nederland noodzakelijk vinden dat iedereen leert zwemmen. Zwemlessen zijn best duur, dus niet iedereen doet daar aan mee. Daarom bieden we het aan op school, als een soort vangnet. Dat sommige ouders dat wel een makkelijke en goedkope oplossing vinden, accepteren we.

Maar nu zetten we de volgende stap. Als je kind de goede zorgen van de overheid niet nodig heeft, moet je dat wel bewijzen. En als je dat bewijst, mag je kind niet zwemmen en moet het maar hopen dat het haar tijd een beetje leuk en/of zinvol kan doorbrengen.

Het irriteert me mateloos. Los van het feit dat de overheid weer meer informatie over mijn dochter heeft vastgelegd, word ik vooral boos van die stuitende combinatie van wantrouwen en bemoeizucht van de kant van de overheid.
Wantrouwen, omdat het niet genoeg is als ik kom melden dat mijn kind al die diploma’s al heeft. Nee, ik moet daar ook nog een schriftelijk bewijs van overhandigen!
Bemoeizucht, omdat de overheid steeds meer uit de kast haalt om er maar voor te zorgen dat kinderen dit en dat en zus en zo doen of laten. En nu dus moeten leren zwemmen en de overheid zeker wil weten dat het gebeurt. Wat is de volgende stap? Zwemlessen buiten schoolverband verbieden, zodat Vadertje Staat zeker weet dat de lessen zijn gevolgd? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van mijn kinderen?

Bah!

2 Comments:

Blogger Leesbaar Amsterdam said...

Ik ben het met je eens. Het is vreselijk. Allebei. Het niet mee mogen schoolzwemmen, en de ambtenarij.

12:43 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Geachte heer,

Het inleveren van een kopie van het laatst behaalde diploma is een landelijke veiligheidsregel. Zeker weten dat een kind een diploma heeft en dus op het juiste niveau komt tijdens het half jaar dat wel zwemlessen gevolgd mogen worden. Ook zeker weten dat het niet te lang geleden is en vaardigheden verleerd kunnen zijn.
Overigens worden de kopieën verder niet gebruikt, deze worden vernietigd en informatie over de zwemvaardigheid van individuele kinderen niet vastgelegd.

1:20 p.m.  

Een reactie posten

<< Home