16 juni, 2007

Fiets weg!

Voor me ligt een briefje van Wijkteam Balistraat. Het lag vanochtend in de bus. De dames en heren van de politie schrijven dat er enkele weken geleden voor het portiek van mijn woning een fiets is gestolen. Ze hebben vermoedelijk de betreffende fiets gevonden. Maar, stellen ze vast, van de diefstal is nog geen aangifte gedaan. Of de eigenaar zich even wil melden.

Ik raak de draad kwijt bij het lezen van zo'n brief. Hoe kunnen ze nou weten dat er enkele weken geleden voor het portiek van mijn woning (dwz een appartementencomplex) een fiets is gestolen, als er geen aangifte is gedaan? En als ze ergens een fiets vinden, hoe weten ze dan dat en waar die fiets gestolen is? Nee, zo zal het niet gegaan zijn. Ze zijn natuurlijk iemand tegengekomen die een fiets bij zich had en vertelde dat hij die gestolen had voor dat en dat portiek. Maar komt de politie eigenlijk gewoon wel eens iemand tegen die dat dan vertelt? Nee, da's ook niet logisch. Het kan niet anders dan dat ze iemand hebben aangehouden omdat ze hem verdachtten. En toen vonden ze in de achtertuin een paar fietsen die ze toen allemaal met de verdachte hebben doorgenomen. En die verdachte wist nog precies te vertellen waar hij welke fiets had gestolen. Dan zullen het er niet veel geweest zijn. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat je als professionele fietsendief nog precies weet te vertellen waar je ze allemaal hebt gejat. Ik blijf het dus een raar verhaal vinden. Het zou helpen als ze de ware toedracht zouden vertellen.

Is de inhoud van de brief al niet te volgen, het feit dat de politie de tijd vindt om voor één teruggevonden fiets zo'n hele actie op touw te zetten is eigenlijk nog gekker. Ik weet niet beter dan dat de Amsterdamse politie gebukt gaat onder een behoorlijk personeelstekort en daar dan ook regelmatig haar handhavingstekort aan wijt. En opeens begint er een agent een actie om een fiets terug te bezorgen waarvan de eigenaar na de vaststelling van de diefstal ervan geen eens aangifte wilde doen. Heeft het marketingbureau een nieuwe manier bedacht om ons als burgers aan te moedigen om aangifte te doen? Of is er ergens afgesproken dat er niet alleen een bepaald aantal boetes moet worden uitgeschreven, maar ook een bepaald aantal publieksvriendelijke acties moet worden uitgevoerd?

Ik denk het eigenlijk nooit, maar toen ik deze brief had gelezen, dacht ik: laat ze boeven gaan vangen!