29 maart, 2011

Kampvuurtje

Lees ik opeens dat de exploitant van de kerncentrale in Fukushima nogal wat voorschriften aan zijn laars lapte. Is daardoor de ramp ontstaan? Nou ja, zeker weten doe je het niet. Er was tenslotte ook een tsunami. Zouden we het zonder tsunami geweten hebben, dat die exploitant zijn kerncentrale beheerde alsof het een kampvuurtje was? Laat ik nou denken dat we dat nooit geweten zouden hebben. Zag ik laatst trouwens niet uit mijn ooghoeken dat het VPRO-radioprogramma Argos melding maakt van 372 bedrijfsstoringen sinds 1980 in de kerncentrale in Borssele? Hadden we eigenlijk ook nooit gehoord.

Kernenergie gaat nu ruim een halve eeuw mee. De kans op ongelukken werd in die halve eeuw altijd uitgedrukt in eens in de miljoenen en miljoenen jaren. Alsof dat betekende dat het eigenlijk nooit kon gebeuren in plaats van morgen. Sterker nog, in die afgelopen halve eeuw zijn er toch drie heel erg serieuze ongelukken geweest: Harrisburg, Tsjernobyl en Fukushima. Terwijl de kans daarop....

Juist. Niet alleen is kernenergie niet veilig, zo langzamerhand lijkt me de stelling gerechtvaardigd dat het nog veel onveiliger is dan we denken. Niet alleen omdat de perfecte centrale niet bestaat. Misschien wel vooral omdat al die net niet perfecte centrales ook nog eens worden bediend door modale medewerkers en geƫxploiteerd door op winst beluste energiereuzen.