21 april, 2011

Dan maar geen nuance

Deze blog verscheen ook op de website van GroenLinks Amsterdam. En ja, ik ben nog steeds boos. Maar morgen niet meer.

Eigenlijk had ik een genuanceerd stukkie in de pen over het plan van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers en de gemeente Amsterdam om op nieuwbouwlocaties een beperkt aantal woningen te reserveren voor asielzoekers. Is weer zo’n typisch mes-snijdt-aan-twee-kanten idee. Asielzoekers worden meer in de nabijheid van voorzieningen gehuisvest en de huisvesting kan slimmer, want niet meer in barakken die uitsluitend voor asielzoekers zijn en na gebruik weer worden gesloopt.

Maar na een typisch Telegraaf-stukkie over dit onderwerp heb ik daar eigenlijk helemaal geen zin meer in. Ik werd erop gewezen omdat één van de Telegraaf-lezers op hoge toon een reactie van de GroenLinks-fractie eiste. Onder de kop “Van Poelgeest: asielzoekers krijgen toplocatie” en met foto van de duurste huizen die er op IJburg zijn gebouwd, doet de krant van Wakker Nederland verslag. De foto, de term A-locatie, de trend is wel gezet. En dan gaat het loos. De teller staat inmiddels op 792 reacties en een paar zijn ok, maar het gros van de reacties die ik lees is te erg voor woorden. Hoe haalt die Van Poelgeest het in zijn hoofd om enig begrip te verwachten van de burger? Wat moeten mensen die geen woning kunnen krijgen wel niet van dit voortrekken denken? En dan vertaal ik het nog naar beschaafde termen.

Ik vind het verschrikkelijk. We hebben het over een heel klein deel van de woningen die we bouwen in de stad. Die stellen we ter beschikking aan een steeds kleiner wordend groepje asielzoekers dat hier bij de gratie gods nog mag wachten op een beslissing op hun verzoek om asiel. Dan hebben we het dus over mensen die hun land ontvlucht zijn, omdat ze vervolgd werden voor hun mening, hun ras, hun homo-sexualiteit, hun geloof, of weet ik veel om wat voor reden mensen het onmogelijke besluit nemen hun familie, vrienden, werk, stad, en land te verlaten.

Al die reacties van de Telegraaflezers zijn egoïstisch, kleinzielig, navelstaarderig en meer van dat soort narigheid. En morgen ga ik weer proberen om me in te leven in de situatie van mensen die dit soort dingen schrijven. Maar nu even niet.