Rom 87
Afgelopen zaterdag zag ik voor het eerst Rom 87
van Rob Scholte en Sandra Derks. Hoe te omschrijven? De kunstenaars kochten bij
de Hema een kleurboek en kleurden de 64 kleurplaten naar eigen inzicht in.
Vervolgens combineerden ze de kleurplaten tot ze in verschillende stappen uiteindelijk
uitkwamen op één groot werk, dat ze vervolgens lieten ontploffen. Constructie
en deconstructie, zoiets. Het kunstwerk is spannend omdat het zijn begin vindt
in het toeval, een verzameling kleurplaten dat zonder al te grote belangstelling
is samengevoegd in opdracht van de Hema. De kunstenaars eigenen zich dit toeval
toe en zetten het naar hun hand. Vol kleur, vervormend en vermengend. En, zou
je kunnen denken, omdat alles in dat ene grote werk uiteindelijk muurvast komt
te zitten, moet het wel ontploffen. De as waaruit de Fenix zal herrijzen.
Zo bezien ligt het vooral ontzettend voor de hand
dat dit kunstwerk het middelpunt vormt van de tentoonstelling God Save The Queen.
Inmiddels afgelopen liet deze tentoonstelling zien hoe Punk in Nederland
ontstond en zich ontwikkelde. Natuurlijk, misschien kun je het begin van de
Punk als muziek- en kunststroming wel voor het eerst zien in de Amerikaanse psychedelische
garagerock uit de jaren ’60 van de vorige eeuw, maar uiteindelijk kwam de Punk
tot ons uit het grauwe Engeland van Margaret Thatcher. Zij verkondigde eind
jaren ’70 van de vorige eeuw “there is no such thing as society”. Googelend op
deze uitspraak kom je terecht in desolate flatwijken in Liverpool die zich in
weinig onderscheiden van de woonkazernes in Oost-Europa uit dezelfde tijd.
Armoe troef. Maar ook kun je lezen over de ruimte die een terugtrekkende
overheid bood aan mensen om het zelf te doen. Precies dat werd de strijdkreet
van de Punk: Do It Yourself, simpelweg DIY. Wil je in een bandje? Pak een
gitaar en speel! Wil je beeld maken? Pak een beitel en ga hakken!
DIY was de reden om de tentoonstelling te
bezoeken. Want de Punk voelt als een inspiratie voor deze tijd, die een
spannende cocktail is van bezuinigingen, het zoeken naar alternatieven voor het
allesoverheersende streven naar winst en de ambitie van mensen om hun leven in
te richten naar eigen inzicht. Punk is DIY. Ontdekken wat je zelf kunt en
ontdekken hoe je zelf de wereld kunt inrichten. Niet afwachten tot een diploma
of ander stempel van goedkeuring je de bevoegdheid geeft om dat te doen. Je
handelen niet laten bepalen door het kader dat anderen vaststellen, maar juist door
overleg met de mensen direct om je heen.
Nog een beetje vaag? Zeker. De democraat en jurist
in mij ziet het graag een beetje ordelijk. En dat is nou niet bepaald des
Punks. Maar ik ben ervan overtuigd dat minder orde de voorwaarde is voor nieuwe
initiatieven en resultaten. Minder controle, meer vertrouwen. Meer accepteren
dat dingen fout kunnen gaan, omdat er dan risico genomen kan worden. Risico is
ook een voorwaarde voor resultaat.
De ruimte waar dat moet gebeuren, wordt nu nog
bezet door de overheid. Vaak met de beste bedoelingen, maar lang niet altijd meer
productief. De overheid moet daar weg, maar niet door zich terug te trekken en
niet meer om te kijken, niet door de boel uit zijn handen te laten vallen en er
vandoor te gaan. Het moet gaan om georganiseerde terugtocht, die een basis
achterlaat waarop burgers kunnen bouwen.
Met Rom 87 wat mij betreft als inspiratiebron.
Wanneer ambitie ontstaat, is dat altijd in een samenleving die niet meer is dan
64 plaatjes in een willekeurig samengesteld kleurboek. Het is aan mensen om die
plaatjes met hun ambitie in te kleuren, te combineren en ze naar hun hand te
zetten. En de overheid? Die is de ene keer de schildersezel, de andere keer de
verf. En steeds vaker toeschouwer.
Enfin. Zoiets. Klaar is het nog lang niet. Maar we komen er wel.
Enfin. Zoiets. Klaar is het nog lang niet. Maar we komen er wel.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home