24 augustus, 2012

Geen Zelfstandigen in de Sociale Woestijn


Helemaal. Ik had het helemaal gehad met de ABVA/KABO. Steeds vaker zei ik in gesprekken dingen als SP-mantelorganisatie of Eenheids Vakcentrale. Dus zei ik mijn lidmaatschap op. Een definitief afscheid van de vakbond zat er nog niet in, dus meldde ik me bij FNV Zelfstandigen. Enfin, ik heb het hier al uitgebreid gedeeld.
Maar ja, zoals te verwachten was, was mijn overstap voor de FNV geen reden om te stoppen met die foute Sociale Woestijn-actie. Omdat daar bovendien FNV onder stond, kon het zomaar zijn dat mijn nieuwe bond zich daar ook achter schaarde. Eind juli stuurde ik dus maar onderstaand mailtje naar de FNV Zelfstandigen.
 Geachte lezer,
 Onlangs werd mij een pamflet in de handen gedrukt van de FNV met als titel "je geld & je leven". Het vermeldde op de voorzijde de naam van de website "socialewoestijn.nl". Op de achterzijde werd eenzijdige en onjuiste informatie verstrekt over het zgn Kunduz-akkoord.
 Zo werd vermeld dat de partijen die het akkoord sloten Nederland kapotbezuinigen, terwijl zij - anders dan de gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV - kozen voor lastenverzwaring om te voldoen aan de - toegegeven - rigide eis van de EU dat de Rijksbegroting maximaal een tekort van 3 % mag hebben. Onvermeld blijft dat in dat Kunduz-akkoord bovendien tal van nare, zo niet a-sociale bezuinigingen van voornoemde coalitie werden teruggedraaid, waarmee het pamflet eenzijdig is. Al met al levert het pamflet een verkapt stemadvies op, en wel op PVV, SP of PvdA.
 Mijn vraag aan u is of FNV Zelfstandigen zich achter deze actie van de FNV heeft geschaard. Zo ja, wat zijn dan de motieven van de bond geweest en welk deel van bovenstaande analyse deelt de bond dan niet en waarom niet? En als FNV Zelfstandigen niet achter deze actie staat, kan dat dan expliciet op de site worden vermeld en ook overigens actief worden uitgedragen?
 Ik hoop ruimschoots voor 12 september een antwoord van u te mogen ontvangen.
 Vriendelijke groet,
Jan Hoek
 Nog tijdens het inpakken van de tassen ging de telefoon. En niet de eerste de beste vertegenwoordiger van FNV Zelfstandigen, maar de voorzitter zelf. Het was een aangenaam gesprek en met zijn tweeën bleken we het prima eens te kunnen worden. En na de vakantie ben ik eens even gaan kijken op de site van FNV Zelfstandigen. En daar staat bijvoorbeeld:
 FNV Zelfstandigen neemt afstand van deze campagne en roept die delen van de FNV die zich actief met deze campagne bezighouden op, om zich te bezinnen op de kwaliteit van deze zogenaamde ‘voorlichting’.
 En jawel, met deze verklaring van mijn nieuwe bond kan ik prima uit de voeten.

1 Comments:

Anonymous John Jorna said...

Ik maak deel uit van een FNV panel, dat regelmatig geraadpleegd wordt over acties. Als zaken aan de orde zijn peilt men onze mening. Zo ook over de woestijnactie. Ik heb de actie zeer scherp veroordeeld als zijnde een actie om SP te stemmen. Vooral het wegvallen van de solidariteitsgedachte was opvallend.

9:53 p.m.  

Een reactie posten

<< Home