Over initiatieven die een zoete herinnering achterlaten
“99% van de liedjes gaat over de
liefde. Liefde onderscheidt zich in liefde die voorbij is en liefde
die nog niet voorbij is. Liefde die nog niet voorbij is, onderscheidt
zich in liefde waarvan je hoopt dat het snel voorbij zal gaan en
liefde waarvan je hoopt dat het nooit voorbij zal gaan. En liefde die
voorbij is, onderscheidt zich in liefde waarvan je blij bent dat het
voorbij is en liefde die een zoete herinnering achterlaat. Over zo'n
liefde gaat het liedje, uit Parijs; Annemarie.”
De aankondiging is van de onvolprezen
Wim
Sonneveld. En het liedje is echt prachtig.
Ik moest aan die aankondiging denken bij de presentatie van het
sociaal
charter, afgelopen maandag in Pakhuis
De Zwijger. Ooit diende ik met Maarten Poorter,
Jan Paternotte en Rik Winsemius in de gemeenteraad een motie
in, waarin het college opdracht kreeg de Buurtwet
voor Amsterdam uit te werken. De motie werd aangenomen, en niet
alleen op het stadhuis gingen mensen er mee aan de slag. Actieve
Amsterdammers boden het gemeentebestuur aan zelf een voorstel uit te
werken. Maandag boden ze dat aan, aan vijf leden van het Dagelijks
Bestuur van een Bestuurscommissie, en vijf leden van de gemeenteraad.
Naar ik begrijp heeft zich in het
denkproces van die Actieve Amsterdammers een groep gemanifesteerd,
die zo zijn bedenkingen heeft bij de invoering van buurtrechten
– want dat schijnt een betere aanduiding te zijn dan Buurtwet,
leerde ik van het LSA.
Zij vrezen dat het vastleggen van buurtrechten alleen maar door
ambtenaren en bestuurders zal worden gebruikt om initiatieven te
toetsen en af te wijzen. Ik snap daar niets van. Onze samenleving
kent ontzettend veel rechten. Vele daarvan zijn ook afdwingbaar bij
de rechter. Natuurlijk komen bij de rechter alleen die gevallen,
waarin een initiatiefnemer vindt dat hem ten onrechte iets wordt
geweigerd waar hij recht op heeft. En soms heeft hij daar gelijk in,
soms ook niet.
Daarom moest ik aan Wim Sonneveld
denken. Er zijn goede en slechte burgerinitiatieven. En er zijn goede
en slechte bestuurders (en ambtenaren). Als een goed initiatief een
goede bestuurder tegen komt, dan komt het ook goed. Dat wil niet eens
zeggen dat het initiatief ook tot stand komt, maar als het mislukt,
hebben de initiatiefnemers de overtuiging dat het niet aan de
bestuurder heeft gelegen. Daar heb je geen rechten voor nodig.
Als een slecht initiatief een goede
bestuurder tegen komt, dan wordt het waarschijnlijk afgewezen. Dat
hoort te gebeuren met slechte initiatieven, en zeker als het aanbod
van het bestuur om te helpen is afgewezen of niet heeft geholpen.
Daar helpen geen buurtrechten aan; toetsing door bijvoorbeeld een
rechter zal tot het zelfde resultaat leiden. Als een slecht
initiatief een slechte bestuurder tegen komt, dan kan er van alles
gebeuren. Fout op fout wordt gestapeld, maar omdat het onvermogen aan
beide kanten zit, zou het initiatief zomaar toch tot stand kunnen
komen. Of iemand daar dan echt beter van wordt, is maar de vraag,
maar daar gaat het hier niet om.
Buurtrechten zijn er voor de gevallen
dat een goed initiatief een slechte bestuurder tegenkomt. Eentje die
vindt dat burgers al genoeg rechten hebben als ze een keer in de vier
jaar mogen komen stemmen. Of die vindt dat het onverantwoord is om
ook maar iets van de macht af te staan aan burgers, omdat het maar
vrijwilligers zijn, de continuïteit dan in gevaar komt of nog een
paar van die standaardargumenten. Of nog erger, die niet in staat
zijn het te organiseren in en met hun ambtelijk apparaat.
Dat soort
bestuurders zou buurtrechten kunnen misbruiken om initiatieven af te
wijzen. Maar zonder buurtrechten zouden ze daar wel
een andere smoes voor gebruiken. Het is juist andersom,
buurtrechten moeten goede initiatieven helpen voorbij de
slechte bestuurder te komen. Ze bieden de mogelijkheid om er een
derde naar te laten kijken. Een rechter misschien wel, die ook kan
beslissen wat er moet gebeuren. Misschien moet het ook wel de
gemeenteraad of de bestuurscommissie zijn, die in de volle
openbaarheid de argumenten en motieven van de bestuurder moet
toetsen. Hoe precies, weet ik ook nog niet, maar dat is de functie en
betekenis van buurtrechten: burgers een uitweg bieden uit het moeras
waarin het openbaar bestuur soms kan ontaarden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home