Leren door Meedoen
Een leernetwerk
voor ambtenaren over Doe-Democratie.
Klinkt mooi. Mensen die kennis en ervaring met elkaar delen. Laat
maar komen, toch? Ik vraag het me af. Natuurlijk, zo'n leernetwerk
levert wat op. Kennis delen is kennis vermeerderen. Maar het kost
ook. Het kost tijd en geld, want een uur besteed aan het leernetwerk
is een uur dat niet aan iets anders wordt besteed. Dan moet je wel
weten dat je het onderste uit de kan haalt.
Bovendien, zo'n leernetwerk moet het
niet alleen hebben van ambtenaren. Die maken de Doe-Democratie
tenslotte niet. Burgers maken de Doe-Democratie. Vaak naast drukke
andere bezigheden, zoals werk of kinderen opvoeden. Om het
leernetwerk de moeite waard te maken, zal dus vaak een beroep worden
gedaan op toch al druk bezette Doe-Democraten. Wat krijgen die daar
voor terug?
Leren doe het je het meeste van fouten.
Die komen vaak niet op de rader. Een mislukt initiatief speelt
zichzelf niet in de kijker. Het zullen dus vaak de successen zijn die
bij een leernetwerk besproken worden. Ook leerzaam, maar het gaat ook
om de don'ts. Aan alleen maar do's heb je niet zoveel.
Trouwens, de successen en
achtergrondverhalen kan iedere ambtenaar die een uurtje surft zo zelf
wel vinden. Je zoekt op Nieuwe
Jutter, De Meevaart, Leeszaal
Rotterdam West, Eigen
Kracht Conferenties, Rob
van Veelen, Jos van
der Lans, Justus
Uitermark, Movisie, Zorg
en Welzijn, of desnoods struin je wat op dit blog
van eigen hand. Voor je het weet ben je een dag zoet, en heb je
veel gelezen wat je nog niet wist. Trouwens, ook veel wat je
eigenlijk al wel wist.
Zou het niet beter zijn als ambtenaren
gewoon regelmatig meedoen met de Doe-Democratie? Weten doen ze al
veel, maar als ze meedoen ervaren ze ook wat het is. Waar de kleine
succesjes liggen, die je eigenlijk niet over kunt brengen in een
zaaltje. Ze ervaren de teleurstelling van de vrijwilliger die niet
komt opdagen. Ze maken mee wie er op een middag binnen komen en weer
weg gaan. Welke vragen burgers zo maar kunnen stellen, en welke
activiteiten veel bezoekers trekken en welke niet. Ze voelen het
grote geduld dat soms echt moet worden opgebracht als je iemand
Nederlands wilt leren, of om met zijn allen tot een besluit te komen.
Ambtenaren die leren van de praktijk.
Graag. Want te veel ambtenarenwerk gebeurt achter het bureau. Maar
leer dan ook in de praktijk. Dan kost het de Doe-Democraten niet te
veel tijd; sterker nog, hun werk wordt een beetje verlicht door een
helpende ambtenaar. Die ambtenaar ziet dan ook de keerzijde van de
Doe-Democratie, de dingen die heel veel moeite kosten, de dingen die
mislukken. En door mee te doen leren ze niet alleen, ze ervaren ook.
Het maakt ze vast betere gesprekspartners van en voor de
Doe-Democraten.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home