19 juli, 2012

ORAM verbrast benzine

Puzzelritten, rally’s; om eerlijk te zijn dacht ik dat het dingen waren van vroeger. Toen een auto nog een heel bezit was. En je er dus op zondagmiddag een beetje mee ging rijden. Daar werd dan een rally bij verzonnen, of een puzzelrit. Zodat het nog iets van een doel had. En dat het enige wat je daar anno 2012 nog van zag die slierten motorrijders zijn, die met elkaar gaan toeren. Niet omdat ze het met elkaar zo leuk hebben, maar omdat het dan iets veiliger is, dat lekker op de motor van je vrijheid genieten.

Het leek me ook wel goed dat het een ding van het verleden was geworden. Auto’s met een doel zorgen al voor een heleboel luchtverontreiniging. Met de auto naar het werk, met de auto spullen vervoeren, met de auto op vakantie of naar oma, ik snap het allemaal wel. En soms is een mens gemakzuchtig, en dan gaat hij met de auto waar hij ook de fiets of de tram had kunnen nemen. Heb ik alle begrip voor, al was het maar omdat niets menselijk mij vreemd is. Mij zeker niet. Maar het zorgt wel voor luchtverontreiniging.

Maar waar ik werkelijk niets van snap is dat de Amsterdamse ondernemersvereniging  ORAM op vrijdag 7 september de eerste Amsterdamse Ondernemersrally organiseert. Helemaal niets. Hoe halen ze het in hun hoofd? Wat is de bedoeling? Ik gun ze van harte een leuke middag. Ga lekker golfen in Spaarnwoude, varen in de haven of op natuurexcursie in Westpoort. Maar ga niet voor de lol benzine verbranden. Zien ze bij de ORAM soms al die tanks van Vopak en denken ze dan dat er meer dan genoeg benzine is? Dat het niet op kan en dat je het best mag verbrassen? Dat die klimaatcrisis wel weer overwaait? Luisteren ze daar alleen naar die ene wetenschapper die nog niet zeker weet dat er een probleem is? Was het ze ontgaan dat Amsterdam nog steeds een groot probleem heeft om zijn doelstellingen op het gebied van luchtklimaat te halen? Of denken ze echt dat er geen vuiltje aan de lucht is?

Zo. Dat moest er even uit. En ik hoop echt van harte dat ze op 7 september iets anders gaan doen. Kan nog makkelijk geregeld worden.