13 februari, 2014

Als een rooie lap...

Dus. Je verzint een drankje met een naampje en een logootje. En dan heb je recht op die naam en dat logootje. En als een ander ook iets doet met die naam of je afbeelding, dan schendt hij jouw recht en dan eis je schadevergoeding. En zelfs – want brutalen hebben de halve wereld – als die ander al veel eerder met dat naampje en dat logootje aan de slag was. Dan ga je gewoon procederen tegen een coffeeshop die ook een drankje maakte, met een naampje en een logootje. Want dat drankje had een naampje en een logootje dat wel iets van dat van jou weghad. En wat zeg je dan – als ik het Parool goed lees – om je rechtzaken te rechtvaardigen: “ik meende het alleenrecht te hebben op de verkoop van alcoholvrije drankje met tekens die het woord Bull bevatten.” Inderdaad, dit gaat over de strijd van Red “Goliath” Bull tegen David The Bulldog.


Natuurlijk, als je veel tijd, geld en energie in de uitwerking van een idee hebt gestopt, dan is het onbehoorlijk als iemand anders het simpel kopieert en een graantje mee pikt. Maar de wereld is groot, en een goed idee heeft vele vaders. Op verschillende plekken in de wereld proberen mensen nieuwe dingen te verzinnen, om er wat geld aan te verdienen. En zo nieuw is dat meestal ook weer niet. Dan is het onbehoorlijk om geld van anderen te eisen, als je eigenlijk alleen maar de eerste was die een merkenbureau zo gek kreeg jouw gedachte als origineel idee te registreren. Niet alleen onbehoorlijk, maar ook een regelrechte bedreiging voor de creativiteit en ondernemingszin van mensen.



Sommige dingen zijn van ons allemaal. Dat geldt voor kleuren, maar Deutsche Telekom dacht daar ooit anders over. En het geldt voor groenten, maar de vrienden van Monsanto zien dat niet zo. En het geldt dus ook voor stieren, want die zijn als symbool ouder dan de weg naar Rome.