Als een rooie lap...
Dus. Je verzint een drankje met een
naampje en een logootje. En dan heb je recht op die naam en dat logootje. En als een ander ook iets doet met die naam of je
afbeelding, dan schendt hij jouw recht en dan eis je schadevergoeding.
En zelfs – want brutalen hebben de halve wereld – als die
ander al veel eerder met dat naampje en dat logootje aan de slag was.
Dan ga je gewoon procederen tegen een coffeeshop die ook een drankje
maakte, met een naampje en een logootje. Want dat drankje had een
naampje en een logootje dat wel iets van dat van jou weghad. En wat
zeg je dan – als ik het Parool
goed lees – om je rechtzaken te rechtvaardigen: “ik meende het
alleenrecht te hebben op de verkoop van alcoholvrije drankje met
tekens die het woord Bull bevatten.” Inderdaad, dit gaat over de
strijd van Red “Goliath”
Bull tegen David The
Bulldog.
Natuurlijk, als je veel tijd, geld en
energie in de uitwerking van een idee hebt gestopt, dan is het
onbehoorlijk als iemand anders het simpel kopieert en een graantje
mee pikt. Maar de wereld is groot, en een goed idee heeft vele
vaders. Op verschillende plekken in de wereld proberen mensen nieuwe
dingen te verzinnen, om er wat geld aan te verdienen. En zo nieuw is
dat meestal ook weer niet. Dan is het onbehoorlijk om geld van
anderen te eisen, als je eigenlijk alleen maar de eerste was die een
merkenbureau zo gek kreeg jouw gedachte als origineel idee te
registreren. Niet alleen onbehoorlijk, maar ook een regelrechte
bedreiging voor de creativiteit en ondernemingszin van mensen.
Sommige dingen zijn van ons allemaal.
Dat geldt voor kleuren, maar Deutsche
Telekom dacht daar ooit anders over. En het geldt voor groenten,
maar de vrienden van Monsanto
zien dat niet zo. En het geldt dus ook voor stieren, want die zijn
als symbool ouder
dan de weg naar Rome.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home