Het Nieuwe Aanbesteden II
Maatschappelijk Aanbesteden is het
nieuwe ding. Maar omdat je er alle kanten mee uit kunt, lijkt Het
Nieuwe Aanbesteden mij een beter begrip. Kun je ook alle kanten
mee uit, maar het bekt een stuk lekkerder. Wat zou er allemaal aan
maatschappelijke vernieuwing kunnen plaatsvinden onder vlag van Het
Nieuwe Aanbesteden?
De maatschappij er bij betrekken,
bijvoorbeeld. Veel lokale overheden kiezen voor het aanbesteden van
diensten op het gebied van zorg en welzijn, als ze er al niet toe
verplicht zijn. Ooit was ik verantwoordelijk voor de aanbesteding van
het Welzijnswerk in Stadsdeel Amsterdam Zeeburg. Terugkijkend was ik
nooit alleen maar enthousiast over dat proces. We organiseerden het –
ook ingegeven door de omstandigheden – strak juridisch. Alles om
organisaties die buiten de boot zouden vallen, maar geen juridische
stok te geven om een hond te slaan. Maar juridisch dichtgetimmerd
betekende ook dat het een papieren exercitie werd. Aanbieders stopten
hun offerte in een envelop, die werd beoordeeld (de offerte, niet de
envelop) en na het optellen van alle scores was er een nummer één.
Een papieren exercitie is natuurlijk
veel te karig als je een aanbieder van welzijnsdiensten wilt
selecteren. Welzijnswerk is mensenwerk. En het is werk van mensen
voor mensen. Het stadsdeel betaalde weliswaar de rekening, en wilde
graag dat het geld goed werd besteed, maar was natuurlijk niet de
uiteindelijke klant, afnemer of gebruiker van de welzijnsdiensten.
Dat waren (en zijn) de bewoners van het stadsdeel. Maar bij de keuze
van de nieuwe aanbieder werden zij niet betrokken. Wel bij het
opstellen van het bestek, of beter, het programma van eisen dat
uiteindelijk leidde tot het bestek. Maar niet bij de keuze van de
mensen die het werk uiteindelijk gingen doen.
Betrekken van burgers bij de keuze van
de nieuwe welzijnsaanbieder is een hele heisa. Want papieren
exercities, daar zijn overheden goed in. Maar samen met burgers een
nieuwe welzijnsaanbieder selecteren kan natuurlijk wel. In Eindhoven
deden ze het. Er was een selectiecommissie, waar een groot aantal
bewoners in zat. Maar er kan natuurlijk meer. Je kunt aanbieders
uitnodigen zichzelf te presenteren in de wijk. Op een avond, of
tijdens een markt. Laat ze vertellen wat hun visie is op
welzijnswerk, en op de wijk waar ze aan de slag willen. Organiseer
een excursie langs de paradepaardjes van de aanbieders die meedingen
naar de opdracht. En zo zijn er waarschijnlijk wel meer manieren te
bedenken om welzijnsaanbieders te bekijken en te beoordelen.
Kan dat dan allemaal in een
aanbestedingsprocedure? Helemaal zonder haken en ogen zal het niet
zijn. Maar uiteindelijk is aanbesteden een kwestie van gezond
verstand en goed fatsoen. Bedenk van te voren hoe je burgers wilt
betrekken en wat je met hun oordeel gaat doen. Vraag je ze hun
oordeel in punten te gieten, of hou je interviews waarin je ze vraagt
wat ze eigenlijk vinden? Wees er duidelijk over naar aanbieders,
zodat die weten wat ze te wachten staat. En zorg er voor dat hun
inspanningen ook lonen. Scheep ze na een tijdrovende
selectieprocedure niet af met een contractje voor twee jaar.
Het Nieuwe Aanbesteden is in ieder
geval een procedure waarin de uiteindelijke gebruikers niet alleen
meebeslissen over wat er gevraagd wordt, maar ook wie er gaat
leveren.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home